Baffinlaan 1
040 - 243 5382

Number of graves / Totaal aantal graven:686
Identified graves / Aantal geïdentificeerde graven:678

Opening hours / Openingstijden:

Doorlopend

Geografic location / Geografische locatie: 51.45527778,5.481666667

De Gemeentelijke begraafplaats Woensel (de Oude Toren) is een begraafplaats aan de Baffinlaan in stadsdeel Woensel in de Nederlandse gemeente Eindhoven. De begraafplaats ligt bij de Oude Toren van de oude St. Petruskerk.

Een deel van de begraafplaats is in gebruik als militaire begraafplaats van het Gemenebest. Er liggen 686 doden begraven, vrijwel allen oorlogsslachtoffers van de Tweede Wereldoorlog. Bijna vier/vijfde daarvan was onderdeel van de luchtmacht, en is gesneuveld bij luchtaanvallen tussen 1941 en 1944 boven dit deel van Nederland, of bij terugkeer uit Duitsland. De hier begraven slachtoffers van de landmacht sneuvelden tussen september 1944 en mei 1945; zij zijn afkomstig uit twee Britse hospitaals (79th en 86th British General Hospitals) die in die periode in Eindhoven waren gevestigd. Van de begravenen is 570 Brits, 38 Australisch, 50 Canadees, 1 Zuid-Afrikaans, 4 Nederlands, 9 Nieuw-Zeelander en 14 Pools.

Op de begraafplaats staat een herdenkingskruis (Cross of Sacrifice) naar ontwerp van Sir Reginald Blomfield. Het is uitgevoerd in natuursteen, en er is een bronzen zwaard op aangebracht.

De Commonwealth War Graves Commission is verantwoordelijk voor dit deel van de begraafplaats.

Op de begraafplaats de Oude Toren staat dit gebouwtje ter herdenking van de gesneuvelde soldaten 1939- 1945 in het middenkastje, met het deurtje met het kruis, daar kun je schriftelijk medeleven betuigen.

Te midden van graven van de gesneuvelde soldaten staat een prachtige kruisbeeld. Een mooie plaats om op 18 september de bevrijding te herdenken

Op de algemene begraafplaats De Oude-Toren in Woensel ligt een gedenksteen ter gedachtenis aan de soldaten die bij de bevrijding gesneuveld zijn. De bevrijdings- en dus ook de 18 september feesten zijn mede aan hen te danken.

Op de steen staat de volgende tekst:

De perken die in deze begraafplaats aan het Gemenebest voorbehouden zijn, bevatten 686 oorlogsslachtoffers waarvan 534 vliegers die in strategische bomaanvallen gedood werden. De 143 soldaten kwamen van twee militaire hospitalen die van oktober 1944 tot het einde van de oorlog in Eindhoven gestationeerd waren. De graven bevatten 570 Britten, 50 Canadezen, 38 Australi├źrs, 9 Nieuwzeelanders, 1 Zuidafrikaan, 4 Nederlanders en 14 Polen.

Gemeentelijke Begraafplaats Woensel “De Oude Toren”
Google Maps