Geschiedenis / Relatie met Stichting 18 september

Direct na de bevrijding van Eindhoven op 18 september 1944 werden er in de stad spontaan herdenkingsactiviteiten georganiseerd. De bevolking van Eindhoven nam daaraan meteen enthousiast deel. De voorloper van Stichting 18 september heeft dit toen al opgepakt. Nog elk jaar in september doen Eindhovenaren volop mee aan de herdenkingsactiviteiten, nu al meer dan zeventig jaar. Sinds 1946 is Stichting 18 september een belangrijke factor in het maatschappelijke en culturele leven van Eindhoven waar het gaat om het herdenken van de bevrijding.

Vanuit het gedachtegoed van Stichting 18 september is het idee ontstaan om initiatieven te ontwikkelen teneinde ervoor te zorgen de nagedachtenis aan en de verhalen van onze bevrijders niet verloren gaan. Dit heeft geleid tot de oprichting van Gravenstichting Brabant.