Already adopted/Reeds geadopteerd

Rang: Pilot Officer

Date of death / Overlijdensdatum: 22/06/1943
Place of death / Overlijdensplaats: Maarheeze

Zoon van Cecil Frederick en Mary Rich; Echtgenoot van Alice Rich uit St. Kilda; Victoria; Australia.

In de nacht van 21 op 22 juni 1943 voerde Bomber Command een grootscheepse aanval op Krefeld. In totaal 705 bommenwerpers lieten daar 2.306 ton aan bommen vallen. Meer dan duizend burgers werden gedood en 4.550 raakten gewond. Ook de RAF betaalde een flinke tol: 44 vliegtuigen keerden niet terug van deze missie. Daarvan kwamen er 31 in Nederland neer, waarvan vijftien in Noord-Brabant: in Alphen, Asten, Bergeyk, Berlicum, Boxtel (2), Deurne, Dinther, Oeffelt, Oudenbosch, Rucphen, Sint Anthonis, Uden en Woensdrecht.

En om 01.32 crashte ook in Sterksel een Short Stirling III van het 218 Squadron. Dit vliegtuig werd gevlogen door de Australiër P/O D.R. Rich en neergeschoten door een Messerschmitt Me 110 van 6/NJG 1. Maar dit jachtvliegtuig werd zelf ook geraakt, zodat Hptm E-W. von Boning en marconist Ofw F. Johrden een noodlanding moesten maken bij de Achelse Kluis. Hun vliegtuig was verloren, maar zelf brachten ze het er levend vanaf.

Dat gold niet helemaal voor de bemanning van de Stirling. Drie bemanningsleden overleefden het ontploffen van de eigen bommen niet: piloot P/O Donald Robert Rich (21), bommenrichter Sgt Brian Kermode en marconist Sgt Stanley Herbert Burrows (28). Die laatste werd pas dagen later dood gevonden, met zijn ongeopende parachute nog om.

De vier overige bemanningsleden, Sgt F. Fawcett; Sgt A.J. Small; Sgt. J.J. McDonald (een Canadees, die later, op 19 mei 1945, in het krijgsgevangenkamp is overleden) en Sgt H. Hill werden gevangenen genomen. In 2000 is op initiatief van Ad Hermens uit Geldrop en Marietje van den Boomen uit Someren-Heide aan de Panweg een monument opgericht als “eerbetoon aan allen die in deze omgeving tijdens de Tweede Wereldoorlog 1940 – 1945 om het leven kwamen” (dus niet puur en alleen voor de drie uit deze Stirling).

Tijdens de ANZAC-Day ceremonie van 24-04-2015 werd het boek “The Fallen” gepresenteerd.
In dit boek staat ook de volgende airmen beschreven, namelijk Flying Officer John Wilson Thorpe and Pilot Officer Donald Robert Rich. Beiden begraven op Eindhoven (Woensel) General Cemetery.

Met dank aan P. Clermonts voor de foto’s en aanvullende informatie over Donald Robert Rich

Ook enkele foto’s van de herdenking van de ANZAC-Day ceremonie in 2015

Brian Kermode - Sergeant