Gerard Stansfield Johnson

Rewards / Onderscheidingen: Distinguished Flying Cross with bars

Birthplace / Geboorteplaats: Birmingham, UK
Date of death / Overlijdensdatum: 08/02/1945

Zoon van Arthur en Emily Mary Johnson uit Leicester.

Flt Lt Gerald Stanfield Johnson geboren december 1922. Zijn moeder’s meisjesnaam bij de geboorte was Walker. Hij was een tweeling. zijn tweeling Bryan Walker Johnson diende in 5e Royal Tank Regt. Bryan was na de oorlog een apotheker. Hij stierf in maart 2017. Zijn vrouw en zoon heeft hem voorspoedig gemaakt.
Gerald woonde bij RAF-leerlingskool te Halton bij.
Hij werd een Corporal 31 oktober 1942 gemaakt
2 juni 1944, terwijl hij met 57 Squadron bedroeg, kreeg hij de DFC en Bar.
22 mei 1945 toen de overledene zijn promotie aan de Luitenant Luitenant werd aangekondigd in de Londense Gazette.
Afbeelding in kleur:
Zijn tweelingbroer Bryan.

Luitenantslid Gerard S Johnson, 22-jarige zoon van Coventry’s stationsmeester Mr A Johnson, heeft de DFC toegekend voor opvallende galantie en toewijding aan de dienst tijdens de operaties. Vliegofficent Johnson ging in 1938 rechtstreeks bij het RAF aan bij een LCC-middelbare school, naar Cosford Training College, Wolverhampton. In 1942 werd hij na Zuid-Afrika gestuurd om zijn operationele training te voltooien en daar was hij zijn opdracht op. Hij keerde aan het einde van het jaar terug naar het land.
‘Local Airman’s Gallantry: – De toekenning van de Bar aan de DFC is gemaakt ter erkenning van galantie en toewijding aan plicht bij de uitvoering van de luchtvaartactiviteiten aan Flt Lt Gerard Stanfield Johnson sinds de overledene – van het RAF.
Tijdens zijn tweede tour (een tour is 30 operaties) van operationele plicht heeft deze ambtenaar vele uitstekende sorties ingevuld, het is opgenomen. In september 1944 nam hij deel aan een zeer succesvolle aanval op Bremerhaven. Bij een andere gelegenheid voltooide deze ambtenaar twee gevaarlijke sorties die een zeer hoge standaard van de kaart in een zeer korte periode over het moeilijke land nodig hadden. Op beide missies werden uitstekende fotografische resultaten verkregen. Gedurende zijn operationele carrière vertoonde Johnson uitzonderlijk vermogen en moed. Hij is geboren in 1921 in Birmingham, en woonde in Coventry. Hij had ook recht op de 1939/42 Star medaille.

Gerard’s Papa was een Stationmaster.
Artikel 16 nov 1943:
Coventry’s nieuwe stationsmeester: de heer A Johnson heeft zijn werkzaamheden gisteren aangenomen. Hij ging in dienst van de L.M.S. Spoorweg in 1904, in Worcestershire, zijn inheemse provincie, en voor een aantal jaren daarna werd gehecht aan het hoofdkantoor reliëfpersoneel. Hij kwam naar Coventry van Barking, waar hij 18 maanden Stationmaster was geweest en had eerder de leiding van stations in Kentish Town London, Elstree en Kettering ”

In een artikel van 11 augustus 1939 werd hij opgenomen in een foto begroeting HRH de Hertogin van Gloucester in het station van Kettering. Ze wachtte in zijn kantoor bij haar detective voor haar treinverbinding.

Coventry werd door het hele WW2 gebombardeerd omdat het veel fabrieken had. Het ergste gebeurde op 14 november 1940, toen 550 Duitse bommenwerpers de volgende morgen van 19:20 tot 06:15 een raid voerden. Ze vielen hoge explosieven en brandbommen. Ze richten zich op de watervoorziening, elektriciteit, telefoon, gas en kraterbanen om de nooddiensten te stoppen die de branden bereiken. Het veroorzaakte een vuurstorm, omdat er geen water was om ze te bestrijden. 4300 huizen werden vernietigd en twee derde van de stad was weg. Twee ziekenhuizen waren gericht. De historische kathedraal van de 14e eeuw is volledig vernietigd. 568 mensen werden gedood en begraven in een massagraf. Rond 1300 gewond. De cijfers werden verminderd omdat mensen buiten de stad geslapen volgden op de vroegere raids en veel luchtaanval schuilingen stonden tegen de aanval. De mensen van Coventry kwamen nog meer vastberaden om de oorlog tegen Duitsland te winnen. De gevolgen voor de oorlogsproductie waren slechts tijdelijk en de mensen kwamen terug naar het werk voor de oorlogsindustrie. Churchill was zeer bewogen door de veerkracht van de burgers toen hij na de aanval de gebroken stad bezocht.

Bron Dorothy Ramser

Charles William Mcgregor - Lieutenant