Patrick James Galligan Patrick James Galligan

Birthplace / Geboorteplaats: Maryborough, Australië
Date of death / Overlijdensdatum: 29/06/1943
Place of death / Overlijdensplaats: Nuenen

Zoon van John Patrick en Emma Theresa Galligan uit Cloncurry; Queensland; Australia.
Zijn broer Edwin Richard Galligan is ook omgekomen in de 2e wereldoorlog.

Op 29 juni 1943 kwam om 02.54 een Lancaster I bommenwerper van het 44 Squadron van de RAF neer in Nuenen, in de Pastoorsmast. Het vliegtuig werd gevlogen door Sgt. C.V.L.R. Hulbert en behoorde bij een grote luchtvloot van 608 vliegtuigen met Keulen als doelwit. Bij deze raid gingen 25 vliegtuigen verloren, die onder andere bij Aalst, Boekel, Netersel, Waalre en Aarle-Rixtel neerkwamen.

De Lancaster van Hulbert werd neergeschoten door de Duitse nachtjager van Major Günther Radusch (I/NJG1), die die nacht ook verantwoordelijk was voor de crashes bij Waalre en Aarle-Rixtel. Alle zeven bemanningsleden, piloot Hulbert, Sgt. D.M. Lewis, Sgt. J.A. Sykes, Sgt. A. Tooth, Sgt. T. Rees Jones, Sgt. G.A. Denney en F/S P/J. Galligan kwamen om bij de crash.

Patrick ‘Pat’ James Galligan werd gedood in een raid over Keulen. Het was zijn eerste aanval van de oorlog.
Pat was een getalenteerde dichter en schreef in 1943 het volgende gedicht over het dienen in het Bomber Command:

There’s sadness on my soul.
For now i fear, the future near,
That death may be my goal.
The lights of earth have lost their mirth
Dim for war’s tragedy
Whose spotlights rake the skies and make Battlefields there for me
The friendly moon is now no boon New hail drops from the clouds Hate-Lightnings form in this new storm:
Our planes become our shrouds
But melodies are memories;
You’ll hear them shout not i
And peace will come to men – For this we stake to die.
By Patrick James Galligan 1943

He loved Australia and saw his role in the RAAF as a crusade and saw his fate as the will of God.

To fight those men i know not
Love not, hate not, but pity only for their credences
That set a Caesar on the throne of God
And should i go into the darker lands
That know not peace as did this smiling continent
Old like an ancient eucalypt
Whose life is in its bark
Its centre dead with age
I’ll take a fragment of the land
A living though unworthy part – myself
With the Southern Cross my headstone
And Queensland stars my epitaph
Written on the scroll of night i loved

Door Patrick James Galligan

Patrick’s broer Sgt Edwin ‘Ted’ Richard Galligan (425149) van 623 eskader werd gedood over Berlijn 1/9/1943 op een leeftijd van 27 jaar. Hij was getrouwd met Dorothy May Galligan.

Krantenartikel:
AIRMAN MISSING
Op dinsdag inspecteur & mevrouw JP Galligan ontving het droevige nieuws van de minister van oorlog dat het hem spijt hen te moeten informeren dat hun zoon, Sgt Air Gunner PJ Galligan, op 28 en 29 juni na terugkomst van een vlucht over het vijandelijk gebied ontbrak.

Sgt Galligan, die pas 21 jaar oud was, was in juli 1941 ingeschreven en ging naar Engeland via Amerika. Terwijl hij in Amerika met andere leden van het RAAF marcheerde via New York en ook een uitzending van die stad maakte, zijn ouders volgden hem. Hij arriveerde in Engeland rond 20 maart 1943 en werd naar Schotland gebracht en ging in operaties ontbreken toen Lancaster-vliegtuigen die door Australiërs werden bemand, zo’n verwoestende razzia op Hamburg, Keulen en St. Nazaire maakten.

Hij is geboren in Queensland, heeft zijn studie in Ayr, zijn junior in Maryborough, geslaagd, waar hij beschouwd werd als een van de beste allroundsporters van de school.

Hij voltooide zijn senior in New South Wales om honours in Engels te behalen. Gezondheids redenen dwong hem naar het westen te komen en hij heeft 14 maanden gewerkt op Mt Isa Mines voordat hij zich inschreef.

Hij schreef verschillende gedichten, waarvan er enkele zijn gepubliceerd en heeft ook olieverfschilderijen geschilderd.

Pat, wie is de derde zoon van de inspecteur (politie) en mevrouw Galligan heeft twee andere broers in de RAAF en zijn enige zus Ellie is in de luchtmacht van de Australische Vrouwen aangeworven. De zeer veel vrienden van de inspecteur en mevrouw Galligan (president van het Cloncurry Rode Kruis) willen dat het volgende nieuws van hun zoon van meer vrolijke aard zal zijn.

Patrick is geboren op 16 december 1921 in Imbil, in de buurt van Maryborough en was rooms-katholiek. Hij was in 1934 op Convent School School Gordonvale, Queensland. Convent School Ayr in 1934-36. De Christelijke Broeders Maryborough 1936-38. Sacred Heart College, Douglas Park, Nieuw-Zuid-Wales 1938-40.
EXAMENS:
Queensland University junior certificate 1937 geslaagd in: Engels, rekenkunde, geometrie, algebra, aardrijkskunde, geschiedenis en frans. Mislukt Latijn en Boekhouding.
Universiteit Sydney verlaat Certificaat 1939 – geslaagd Engels, Geschiedenis, Latijn, Grieks en Frans.
Na schoolverlof werkte hij 6 maanden op een melkveeboerderij en werd toen een clerk bij Mt Isa Mines.

In 1945 had hij een boek van zijn gedichten gepubliceerd genaamd “Aan degenen die overleven”.

Patrick’s grootouders de Galligans emigreerden naar Australië van County Cork, Ierland.

Zijn broer Edwin ‘Ted’ is geboren in Childers in 1916, toen broer William John ‘Bill’ is geboren in 1917. Een andere broer, Jack genaamd Jack, is overleden in het kind. Zijn enige zus Mary Ellen ‘Ellie’ is geboren in 1919 en broer Denis Vincent in 1924 die ook in RAAF in Nieuw-Guinea diende.

Patrick schreef poëzie vanaf een vroege leeftijd, speelde piano, schreef muziek en was een getalenteerde kunstenaar.
De ‘Depressie’ jaren dwong zijn oudere broers vroeg om de school te verlaten. Ted werd een schaapschutter en maakte een veedrijfster, houtwerker en uiteindelijk een politieagent als hun vader.

Patrick deed 1 februari 1942 de dag na zijn broer Ted. Hij werd een airman in 44e Squadron (Rhodesian) in het Verenigd Koninkrijk. Zijn broer Denis V Galligan (425298) trok in september 1942 in het RAAF en Ellie maakte in 1943 in het AWAF.

Foto van Patrick ‘Pat’ James Galligan copyright National Archives Australia
Krantenrapport over de dood van Pat’s broer Ted.
Hij zei dat hij een fijne zangstem had en was lid van het concertfeest dat aan zijn bedrijf was verbonden tot hij in het Verenigd Koninkrijk aankwam. Ted was in 623 Eskader.

Patrick’s broer Edwin werd gedood op een vlucht naar Berlijn 31 aug / 1 september 1943.
Bijgevoegde 2 pagina’s van een rapport over de luchtwerking.

Andere documentafbeeldingen:
Copyright Australië Nationaal Archief.

Bron Dorothy Ramser

Charles Vernon Leslie Hulbert - Sergeant