Wallace Martin Wallace Martin

Graveyard / Begraafplaats: Gemeentelijke Begraafplaats Woensel "De Oude Toren"
Location / Locatie: JJ grave 137

Militairy Service / Krijgsdienst: Royal Australian Air Force
Rang: Flight Lieutenant
Number / Nummer: 402450

Rewards / Onderscheidingen: Distinguished Flying Cross

Age / Leeftijd: 23
Date of death / Overlijdensdatum: 06/12/1942

Zoon van John en Mary Martin uit Murrurundi; New South Wales; Australia.

Vlucht Luitenant Wallace Martin RAAF DFC. van Murrundi New South Wales Australië.
Artikel april 1942:
“Hij verlaat Sydney tegen eind 1942, die 9 maanden in Canada en Engeland is opgeleid. Wallace was een bekende ruitersrijder en Militia lichte ruiter voordat hij in het RAAF en een van de Australische vertegenwoordigers bij de internationale rodeo in Sydney Sesque- Centenniel Show in 1938. Hij heeft nu een gladdere, vriendelijker en snellere montage – alhoewel hij onlangs een spannendere rit had dan ooit, was hij in een van de twee bemanningen die Hazebrouk raidden. Zijn aandacht was geknipt op het bombardement, maar hij viel glimpses door de perpex van een ‘hel van een hondenvecht’ tussen vechters overhead.’

‘Luchtvlucht Luitenant Martin DFC meldde ontbrekend in operaties over Holland 5 december 1942. Zijn ouders, meneer en mevrouw J Martin van Splitters Creek, Blandford, werden verteld dat zijn graf in Eindhoven was en oorspronkelijk’ onbekend ‘was. Na de opgraving aan het eind van de oorlog was het mogelijk om identificatie te maken.

Flt Lt Martin wierp in Queensland en kwam bij het RAAF in New South Wales. Hij studeerde af in Edmonton, Canada en was een van de vroege Australische piloten om zich te onderscheiden in het Engelse Kanaal. Bij de Engelse en Australische bommenwerper-squadrons, toen hij nog in zijn 22e jaar was, werd hij als veteraan beschouwd. Hij had 3 crashes overleefd, de laatste slechts ongeveer 6 weken voordat hij gemeld werd. Hij schreef brieven uit het ziekenhuis, geen verwijzing naar de ongeluk. ‘Deze brieven zijn onder moeilijkheden geschreven’ was zijn enige opmerking. Uit privé bronnen werd vastgesteld dat hij aan ernstige hoofd- en interne verwondingen leed.
Na deze ongeval die tijdens een geweldige storm werd gemaakt, werd hij niet alleen bevorderd tot de rang van Luitenluitenant en in beheer van een bommenwerkschudder, maar werd ook geïnvesteerd door de Koning met die gewilde toekenning van de Luchtmacht, het Distinguished Flying Cross , voor “vaardigheid, moed en moed in operaties over vijandelijk gebied”
Dat hij in deze gevaarlijke operaties een fantastische baan moet doen, blijkt uit een toevallige referentie die hij in een van zijn brieven heeft gemaakt om binnen 48 uur vijf vijanden bommen op vijandelijke doelen te laten vallen. “Dit werk is op de tamme en langzame kant, en ik hoop snel te zitten en mijn vechtspelercertificaat te verkrijgen.” Hij schreef in een andere brief.
Er werd gehoopt dat hij misschien thuis zou zijn verlaten, maar in plaats daarvan werd een ontbrekend rapport geplaatst.
Een tweede en senior broer, John, is goed onderweg om zijn pilotenvleugels te winnen en een zus Mollie is verbonden aan het WAAAF.

Zoon van John en Mary Martin van Murrurundi; Nieuw Zuid-Wales; Australië.

Vlucht Luitenant Wallace Martin RAAF DFC. van Murrundi New South Wales Australië.
Artikel april 1942:
“Hij verlaat Sydney tegen eind 1942, die 9 maanden in Canada en Engeland is opgeleid. Wallace was een bekende ruitersrijder en Militia lichte ruiter voordat hij in het RAAF en een van de Australische vertegenwoordigers bij de internationale rodeo in Sydney Sesque- Centenniel Show in 1938. Hij heeft nu een gladdere, vriendelijker en snellere montage – alhoewel hij onlangs een spannendere rit had dan ooit, was hij in een van de twee bemanningen die Hazebrouk raidden. Zijn aandacht was geknipt op het bombardement, maar hij viel glimpses door de perpex van een ‘hel van een hondenvecht’ tussen vechters overhead. ‘

‘Luchtvlucht Luitenant Martin DFC meldde ontbrekend in operaties over Holland 5 december 1942. Zijn ouders, meneer en mevrouw J Martin van Splitters Creek, Blandford, werden verteld dat zijn graf in Eindhoven was en oorspronkelijk’ onbekend ‘was. Na de opgraving aan het eind van de oorlog was het mogelijk om identificatie te maken.

Flt Lt Martin wierp in Queensland en kwam bij het RAAF in New South Wales. Hij studeerde af in Edmonton, Canada en was een van de vroege Australische piloten om zich te onderscheiden in het Engelse Kanaal. Bij de Engelse en Australische bommenwerper-squadrons, toen hij nog in zijn 22e jaar was, werd hij als veteraan beschouwd. Hij had 3 crashes overleefd, de laatste slechts ongeveer 6 weken voordat hij gemeld werd. Hij schreef brieven uit het ziekenhuis, geen verwijzing naar de ongeluk. ‘Deze brieven zijn onder moeilijkheden geschreven’ was zijn enige opmerking. Uit privé bronnen werd vastgesteld dat hij aan ernstige hoofd- en interne verwondingen leed.
Na deze ongeval die tijdens een geweldige storm werd gemaakt, werd hij niet alleen bevorderd tot de rang van Luitenluitenant en in beheer van een bommenwerkschudder, maar werd ook geïnvesteerd door de Koning met die gewilde toekenning van de Luchtmacht, het Distinguished Flying Cross , voor “vaardigheid, moed en moed in operaties over vijandelijk gebied”
Dat hij in deze gevaarlijke operaties een fantastische baan moet doen, blijkt uit een toevallige referentie die hij in een van zijn brieven heeft gemaakt om binnen 48 uur vijf vijanden bommen op vijandelijke doelen te laten vallen. “Dit werk is op de tamme en langzame kant, en ik hoop snel te zitten en mijn vechtspelercertificaat te verkrijgen.” Hij schreef in een andere brief.
Er werd gehoopt dat hij misschien thuis zou zijn verlaten, maar in plaats daarvan werd een ontbrekend rapport geplaatst.
Een tweede en senior broer, John, is goed onderweg om zijn pilotenvleugels te winnen en een zus Mollie is verbonden aan het WAAAF.

Afbeelding van het onderscheidende Flying Cross citation is copyright Nationaal Archief van Australië.

Artikel Australische krant:
BUCKJUMP RIDER BOMBS DIEPPE
“Pilot officier Wallace Martin van Murrundu, NSW, een voormalige internationale buckjump-renner, die twee kratten bommen in Dieppe afgelopen week in het grote offensief van afgelopen week heeft afgelegd, zei vandaag:” er leek alles in de lucht te zijn, maar verkeerscops “. Martin is lid van een Boston Bomber eskader. Hij moet trouwen met een Schotse verpleegster, Miss Jessie Jeffrey, van Beesknowe, Dunbar, Schotland. ”

Artikel Australische krant
MISSENDE DFC WINNER
Geloofd gedood in Raid
Het navigeren van het toonaangevende vliegtuig in een RAF-bommenwerperformatie die een vijandelijk olievat van Cherbourg, Frankrijk, een Australische luchtvaartvliegtuigman, Wallace Martin van Murrundi, aangevallen heeft, heeft zijn bommen zo nauwkeurig in het gezicht van zware anti-vliegtuigvuur geleid dat het schip was ernstig beschadigd en gedeeltelijk ondergedompeld. Zijn exploitaties omvatte ook een laag niveau aanval op vijandelijke fabrieken in het Duitse bezette grondgebied en hij navigeerde naar twee jachthavens op zee en waardoor zeven levens gered werden.
Martin is van mening dat hij zijn leven heeft verloren toen zijn vliegtuig neergestort is nadat hij door het vliegtuigvuur werd getroffen tijdens een bombardementenaanval op de draadloze fabriek Phillips in Eindhoven, Nederland, vroeg in december. Geboren in Scone, NSW in september 1919, was Martin een grazier bij Splitters Creek voordat hij in augustus 1940 bij het RAAF werd aangesloten. ”

Artikel in Australische krant 1946
“Bij een avonddienst in St. Paul’s Church of England in Murrundi, werd een familieverkopersboekkundig gepresenteerd door meneer en mevrouw J Martin van Splitters Creek, gewijd door Rev. WHG Cochrane ter herinnering aan F / Lieut Wallace Martin DFC. De dienst was helemaal koor, was simpel, maar indrukwekkend. De opschrift op de boekenreeks leest ‘AMDG In liefdevolle herinnering aan F / Lieut. Wallace Martin is gedood in actie 8 december 1942, 23 jaar oud. Voor God, Koning en land “.

Bij inschrijving Wallace was 20 jaar 11 maanden. Hij was 5 meter 11 inch. Hij weegde 157 en een half pond. Zijn borst was 33-37 driekwart. Zijn gelaat was medium, ogen grijs, haar bruin. Zijn religie – Kerk van Engeland.
Littekens: 2 lineaire littekens op het rechterbeen en een litteken van een vleeswond op het rechterbeen.
Zijn naaste was zijn vader John Martin.
Een andere naaste was zijn tante.
Matron Martin
Goshen

Promotions:
AC2 19/8/40 Aircraftsman
LAC 9/11/40 leading aircraftsman
F/Sgt 26/9/41 flight sergeant
P/O Observer 15/5/42 pilot officer
F/O 15/11/42 flying officer
Acting Flt Lt. 1/11/42

Postings:
No 3 Personnel Reception centre 3/7/41
17 Operational Training Unit 16/8/41
107 squadron 12/12/41
107 squadron 15/5/42
Station Annan 55 OTU 4/8/42
Station Ford 16/8/42
464 Sqn australian 15/10/42
No.1 A.A. Schl: Hanby 24/10/42
464 sqn 27/10/42
21 sqn

Uittreksel uit het boek ‘Daylight Bombing Operations 1939-42’ van Martin Bowman:
De Phillipsfabriek in Eindhoven bombardeerde: – “We zijn allemaal in deze ondiepe duik, volle gaspomp gegaan en op het juiste moment de bommen laten vallen. Toen ik over de Phillips-werken ging, liet de hele fabriek uitkomen in een rookwolk en knipperde. Het zag eruit alsof het hele ding volledig werd geëlimineerd. “Op dat moment werden de bombers door kanonbrand van Focke-Wulf 109s getroffen. “Op het laatste moment stond de Ventura 4 minuten achter de Bostons en voerde hun incendiaries en vertraagde actiebommen. In slechts 7 minuten werden vier Venturas door flak neergeschoten. De 21 squadron Ventura werd gevlogen door Flt Lt Kenneth Smith werd door de flak direct over het doel geraakt. Het stroomde in een vlamstroom van een puncture brandstoftank en viel in de Nieve Dijkstraat net ten noorden van de Emmasingel-werken en bleef op slag. Alle vier de bemanningsleden waaronder Wallace Martin, die de Leider van de Bombing op 464 Squadron die had vrijwilligerswerk om 21 Squadron te navigeren wanneer hij vermoord werd. ”

Newspaper Scone Adverteerder:
In een brief aan zijn huisgenoten uit Alberta, Canada, verwijst Pilot Wallace Martin naar de extreem koude omstandigheden als dat deel van de wereldbol. “Met temperaturen vaker dan 35 graden onder nul, is er veel sneeuw en ijs over. Om aan deze voorwaarden te voldoen, zijn we voorzien van berenhuidballetjes om onder onze uniformen te dragen ….. Dingen zijn vreselijk duur, zelfs hier Een drankje kost bijvoorbeeld 1s / 6d en een kapsel en scheer 3s / 3d. ” Pilot Martin voelt een bittere klacht over de niet-aankomst van pakketten en mail.

Artikel krant Scone Adverteerder:
Pilot Wallace Martin van het RAAF, die zijn opleiding nu onder het Empire Scheme in Canada heeft afgerond, heeft op vrijdag afgelopen vrijdag vrijdag een bericht naar dit kantoor gestuurd. De jonge Blandfordite heeft zijn missief van een trainingsvliegtuig gedaald tijdens de vlucht over Alberta Canada. Het werd hersteld door de heer Ed Smith van Leslieville, Alberta, die aan het daarin vervatte verzoek heeft voldaan, te verzenden om het door te sturen naar zijn bestemming.

Artikel krant Scone Adverteerder:
Vluchtofficier Wallace Martin, in een briefhuis naar zijn ouders, noemde de John Martins of Splitters Creek, Blandford, deel aan een rodeo in Edmonton, Alberta, waar hij een team bestond uit Australiërs en Canadezen en de prijs afgetrokken de teams worstelen wedstrijd te paard, evenals het winnen van een individueel evenement ontmoette hij verscheidene Canadezen die in het koninklijke show van Sydney hebben meegedaan. De jonge Australiëer gaf het ook als zijn mening dat de Canadese paarden niet in dezelfde klasse waren als de ‘Walers’.

Artikel krant Scone Adverteerder:
Uittreksels uit brieven die pas bij de hand van pilotenofficier Wallace Martin, die in de dikke luchtoorlogse oorlog over Engeland, Noorwegen, Duitsland en vijand bezette gebieden voor maanden verleden zijn geweest, zullen vrijdag vrijdag in deze kolommen worden gepubliceerd. Bij zijn terugkeer van een van deze gevaarlijke vluchten, had zijn ‘vlieger’, een Blenheim, die de vijandelijke scheepvaart had gebombardeerd, de trechter van een van de vaartuigen verontreinigd. Toen er een landing zou worden gemaakt, werd ontdekt dat niet alleen de romp van de machine slecht door een vijandelijk vuur was gestoken, maar ook de landingswielen waren weggeschoten. Ondanks deze moeilijkheden is de machine veilig geland, maar in vlammen gebarsten en werd vernietigd, net als de bemanning haastig hun uitgang daaruit maakte. Alle volgehouden bezuinigingen, kneuzingen enz. Maar waren snel weer klaar voor actie.

Artikel Australische krant Scone Adverteerder:
Pilot Officer Wallace Martin, zoon van de Martins of Splitters Creek, Blandford, is thuis geschreven – de brief kwam door Clipper Mail – het meest interessante van zijn exploitaties in de wolken met het RAF tegen vijandelijke machines, waarvan een paar zijn squadron heeft Al in vlammen neergeslagen. Hij heeft ook in de bombardementen over het vijandegebied gebombardeerd en verwijst naar de opwinding die men krijgt nadat hij zijn lading heeft geloosd, om bijna loodrecht te duwen op duizenden voeten buiten het bereik van de anti-vliegtuiggeweren op de grond. “Alvorens we onze basis verlaten, worden alle eigendommen samengevoegd. Degenen die gelukkig zijn om terug te komen, dan in te halen voor hun snijden en het zwembad op te schuiven. Het is een geweldig leven en ervaring vol spannende incidenten en een kameraadschap die bestaat in de eskader ontkent omschrijving “, voegde hij eraan toe. Al zijn verschillende vrienden zijn al misbruikt na de gevaarlijke vluchten over vijandelijk land. De jonge pilotenofficier vertelde ook van een bezoek aan een landhuis in Engeland, waarvan de eigenaar hem op de hoogte heeft gebracht dat hij in de directie van 600 Aussies in de Tweede Wereldoorlog was, en in woorden van bewondering en affectie voor de eenheid ging, elk lid waarvan bleek een soldaat en een man te zijn, vechters zonder angst of peer.

Krantenartikel Scone Adverteerder:
Pilot Officer Wallace Martin van Splitters Creek, Blandford, vermeldt in een van een aantal beschrijvende brieven aan zijn thuismensen dat hij ongetwijfeld in zijn tweede crashlanding heeft gedacht. ‘Ik heb er met een beetje schudden, en slechts 10 dagen in het ziekenhuis deze keer’. Hij noemde aan het einde van zijn brief “Brieven, papieren en pakketten bleven regelmatig aankomen en werden zeer gewaardeerd”, voegde hij eraan toe.

Artikel Scone Adverteerder 1936
Bush mensen zijn bijna onafgebroken casual folk. Enkele dagen terug was meneer Wallace Martin van Blandford, een van de bekendste ruiters in de Bovenjager of een ander district, door een bruine slang gebeten. Wallace draaide een log om als het reptiel hem aanvallde. Zo ver weg van huis, behandelde hij zich, stuurde vervolgens de slang en ging verder met zijn werk kenmerkend voor de casual bushman.

Zijn record zegt dat hij in het ziekenhuis 28/9/42 tot 30/9/42 was

De moeder van Wallace werd gepresenteerd met haar Distinguished Flying Cross van haar late zoon in Admiralty House. Ze was begeleid door haar dochters, Shirley, Billie (WAAF) en Heather.

Artikel Scone Adverteerder:
Korte uittreksels uit brieven die pas bij de hand staan ​​van Pilot Officer Wallace Martin, van Blandford, die een goed werk in het buitenland doet: ‘Ik heb net een stapel mail ontvangen, waarvan ik als verloren afgeschreven was. Pakjes zijn ook aan de hand en deze, laat me u verzekeren, worden zeer gewaardeerd, aangezien we hier niet altijd extra’s kunnen kopen. Weet niet waar we tegen Kerstmis gaan, maar als de dingen nog verder gaan, dan zullen we misschien weer Kerstmis over Duitsland zijn en geloof me, De distributie bestaat niet uit speelgoed. Wel, hier ben ik aan het herstel nadat ik een geweldige crash heb ervaren. Mijn handen en voeten waren een beetje gesneden, maar ik ben nu klaar voor actie. Ons vliegtuig, een Blenheim, sloeg het dek van een vijandschip op Er was een duikbommenwerper. We deden er ongeveer 130mph aan. Een gedwongen landing was onvermijdelijk, maar het was een moeilijk stukje werk. De wielen waren weggeschoten en de romp was slecht geperforeerd. Het vliegtuig werd opgeblazen. Gelukkig kwamen ze allemaal levend uit , maar we kwijt alles wat we hadden, inclusief een beetje zenuw. Ik heb hier een aantal mooie mensen ontmoet, en op dit moment zit ik in een huis van een schoenmaker in Huntingshire, Engeland, voor een groot wintervuur. Dus je zult zien dat er voordelen en nadelen zijn in deze oorlog …. Ik ben op dit moment de enige Australiër in ons eskader, en ik ben al geklasseerd als veteraan, maar ik hoop dat ik weer bij mijn eigen eenheid aansluit. Ik zou graag in Rusland willen zijn, en ik tracht er een ontwerp voor te krijgen, alhoewel we hier ons volledige deel van actie en opwinding hebben. Dingen worden soms erg levendig en ik begint te geloven dat er zoveel wordt gezegd ten gunste van het oude gezegde of een truïsme over een die negen levens heeft ‘

Toen de oorlog vorderde, werd Wallace steeds meer depressief. ‘Het grootste deel van de oude brigade is gestorven (gedood)’ schreef hij in een brief. Hij begon te drinken als gevolg daarvan, die normaal was onder RAF-luchtvaartmaatschappijen die constant onder extreme stress waren. Nadat hij zijn laatste crash overleefde, schreef hij: “Ik ben niet echt 100 procent sinds mijn laatste crash geweest, aangezien ik de zenuwen heb – het zal uiteindelijk slijten als de tijd doorloopt.” Hij beschreef zijn stemming als melancholie.

Bron Dorothy Ramser


Additional information?

Graves Foundation Brabant is continuously looking for possible new additional information on the grave of the person.
If you are in possession of pictures, facts or stories about this particular grave or person and you want to share this with us, do not hesitate to click on the link below.
Click to share additional information.

Aanvullende informatie?

De Gravenstichting Brabant is continue op zoek naar mogelijk nieuwe aanvullende informatie over het graf of de persoon.
Bent u in het bezit van foto's, weetjes of verhalen over dit specifieke graf of de persoon en bent u bereid om dit met ons te delen, aarzel dan niet en klik op onderstaande link.
Klik hier om aanvullende informatie te delen.
Share This
Totaal aantal graven
689
Totaal geadopteerd
17


Laatste updates
Rich, D.R.
Martin, W.
Lee, B.F.
Cheatle, R.H.
Hass, M.L.V.
Finlayson, A.D.
Firth, L.J.
Harlem, A.A.
Galligan, P.J.
Gee, F.E.