Henry Alexander Henry Alexander

Rang: Sergeant

Date of death / Overlijdensdatum: 22/06/1943
Place of death / Overlijdensplaats: Boxtel

Zoon van Robert Greig Alexander en Rachel Dryburgh Alexander uit Dunfermline; Fife.

Dinsdag 22 juni 1943 om 01.50 uur een toestel brandend neergestort ten noorden van Boxtel in een bos achter café “De Ketting” aan de Bosscheweg. Het toestel was opgestegen van vliegveld Scampton met bestemming Krefeld. Het toestel was op de terugweg. Een onbekend aantal militairen zijn met een parachute uit het vliegtuig gesprongen. Slechts één militair zou het overleefd hebben en gevangen genomen zijn, wat tegengesproken wordt in de documenten. Ook op de grond maakte deze crash slachtoffers. Vrijwel onmiddellijk gewaarschuwd door de uitkijkpost, rukte de Boxtelse brandweer om ongeveer 02.15 uur uit vanwege een brand in café De Ketting. In circa vijf minuten waren ze ter plekke om te constateren dat niet het café in brand stond, maar dat er een brandend vliegtuig in het bos achter het café lag, neergestort op zo’n vijftig meter van de villa Nieuw Eikenhorst van de heer Kerstens. Daar waren op dat moment geëvacueerde ouden van dagen ondergebracht. Terwijl de brandweerlieden aan de Bosscheweg wachtten op verdere instructies, verschenen er Duitse militairen die opdracht gaven het vliegtuig te gaan blussen. Er ontstond discussie tussen de brandweercommandant van Erp en de Duitse commandant over het mogelijke gevaar van bommen in het toestel. Het hoofd van de Luchtbeschermingsdienst, W.V. van den Heuvel, had ook al tegen de brandweermannen gezegd, dat ze liever de verschillende brandjes in het bos te lijf moesten gaan dan het vliegtuig zelf.
Maar de Duitsers hielden vol dat er geen gevaar was. Dat werd al snel gelogenstraft door een enorme knal, waarmee een fosfor- of brisantbom ontplofte.
Eén brandweerman, Petrus van der Ven, was op slag dood. Een andere brandweerman, Martinus Goossens, raakte zo zwaar gewond dat hij niet lang daarna aan zijn verwondingen bezweek. Drie andere brandweerlieden, Martinus Stoffels, Johannes van der Linden en Johannes van den Breekel, raakten eveneens zwaar gewond, net als het al genoemde hoofd van de Luchtbeschermingsdienst van den Heuvel, zuster Truus Pennings, burgemeester Thomas en de brandweercommandant Michiel van Erp. Ook in de villa raakten een aantal ouden van dagen gewond door de ontploffing. Zij werden naar het Boxtelse ziekenhuis gebracht, terwijl de andere bewoners elders onder dak werden gebracht.

Sergeant L.J. Ray is begraven op Runnymede, panel 162

Alle 7 bemanningsleden van deze vlucht kwamen bij deze crash om het leven.

George Graham Kitson - Sergeant
Arthur Douglas Pain - Sergeant