Joseph Frederick Alexander Joseph Frederick Alexander

Graveyard / Begraafplaats: Gemeentelijke Begraafplaats Woensel "De Oude Toren"
Location / Locatie: RR grave 46

Militairy Service / Krijgsdienst: Royal Air Force Volunteer Reserve
Rang: Warrant Officer
Regiment: 56 Sqdn.
Number / Nummer: 1318905


Age / Leeftijd: 23
Date of death / Overlijdensdatum: 15/03/1945

Zoon van Joseph Roy en Constance Elizabeth Alexander uit Hungerford; Berkshire.

Geboren op 6 december 1921. Ouders Joseph Roy Alexander geboren 17 december 1892. Hij was een Landbouwer en Kolenhandelaar. Tijdens WO2 was hij ook een speciale Constable. Constance Elizabeth Alexander (geboren Tame) geboren 3 maart 1896. In 1939 leefde de familie 120 High St, Hungerford, Berkshire.
Warrant Officer Alexander was opgeleid op de Newbury Grammar School. Hij werkte op boerderijen voordat hij Landbouwkollege in Sparsholt bijwoond. Daarna ging hij 18 maanden voor een landbouwgraad aan de universiteit van Reading voor de RAF. Hij werd in 1941-42 naar Oklahoma, USA gestuurd voor pilootopleiding. Bij terugkeer naar het Verenigd Koninkrijk nam hij 56 OTU bij alvorens hij 56 Squadron werd aangesloten.
Hij was een Hawker Tempest vechtspeler, onderdeel van 122 Wing of 2nd Tactical Air Force.
Op 17 december 1944 noteerde het squadron operationele recordboek het volgende: W / O Alexander vond zich midden in 9 Hun en hoewel hij schudde ‘do’ had, slaagde hij erin om een ​​109 te beschadigen. Bij terugkeer naar de basis vond hij een groot stuk vijandelijk vliegtuig ingebed in zijn havenvleugel, tussen het kanon. Op die bepaalde dag had zijn eskader 6 vernietigd en 1 vijand vliegtuig beschadigd. Ze hadden ook vijandentanks vernietigd.

In de Newbury Weekly News 15/1/1945 en 8/3/1945 stonden verhalen waarin hij rapporteerde dat hij betrokken was bij squadron-activiteiten die 74 locomotieven, 81 treinwagens en 39 voertuigen beschadigen. Het rapport citeerde hem alsof hij van het andere vliegtuig was gescheiden en begon zijn weg naar de basis te maken toen hij 8 benzinewagens in een spoorlijn van een station bij Einbeck zag en ze strafde. Vier blies op. Hij zag toen vier treinen en na het beschadigen ging men voor een tweede aanval voordat zijn geweren vastkwam en hij werd onder aanval van 6 Flak Gunmen teruggekomen naar de squadronbasis in Volkel.
15 maart 1945 tijdens het testen van een nieuw vliegtuig kon hij de onderwagen niet ophalen. Na meerdere pogingen besloot hij land te dwingen en zijn intentie te radioen. Terwijl hij de radiator van de Tempest onder de propeller raakt, ging hij in de grond en viel het vliegtuig op zijn rug en het explodeerde Joe. Velen hadden geprobeerd deze soort landing in een Tempest en overleefden. Joe was ongelukkig.

OPERATIONEL RECORDBOEK
1 januari 1945 Nieuwjaarsdag besloot de Hun te proberen al onze vliegvelden op te lossen, maar hij heeft een onaangename schok. 125 werden vernietigd door 2e TAC en 6 treinen 3 vernietigd en 3 beschadigd.
2 jan slecht weer Slechts 1 operatie die werd afgebroken. Definitieve afspraken gemaakt voor eskaderfeest.
3 jan helemaal onervaren dag
4 jan Slecht weer in de ochtend, maar de middag werd opgeheven en 2 ME109’s neergeschoten. Een korte maar lieve dag.
5 jan Een heel volle vliegdag. De tas was vrij klein vanwege de wolkdekking. Twee treinen en een vrachtwagen zullen nooit onder eigen stoom gaan.
6 jan Geen vlieg vandaag. Combatfilms getoond in de namiddag, allemaal nogal teleurstellend – camera’s moeten naar de vleugels worden verplaatst.
1 maart Er was geen vlucht in de ochtend. In de avond was het voldoende genoeg om de vleugel in de lucht te laten vliegen voor een zeer makkelijke sweep die geen resultaat opleverde.
2 maart Een prachtige ochtend ontwierp, maar wolk vormde snel om dingen interessant te maken. De Wing is nu terug op veeg geen grondaanvallen. Bij de nabijheid van Bremen werd de vijandelijke activiteit gerapporteerd in de buurt van Rijn en de vleugel kon er niet tijdig binnenkomen om zonder schot te landen. Een verdere vegen later in de ochtend was onverbiddelijk, verbaasd toen sommige Yank Mustangs onderzocht maar afgedreven. Derde veeg in de avond onafwendbaar.
3 maart uit heel vroeg op zonsopgang sweep. Het squadron kon alleen 3 gebruikbare vliegtuigen verzamelen. Maar de sweep werd gedaan boven 8/10 wolken zonder incidenten, behalve uit Spitfires die wolken uit de wolk en bijna weer in de steek stonden. 16 Thunderbolts werden onderzocht en enigszins gefokt door onze maneuvers …… en doorgegeven. Kan het de Amerikanen zijn verteld dat er zulke dingen zijn als BRITISH vliegtuigen? !! Voor de lunch is een patrouille over Nijmegen opgestoken, maar zonder incidenten geland. Later in de middag was er nog een veeg, die onbedoeld was om alleen Thunderbolts en Mustangs te zien.
4 maart Klem de hele dag met vroege release voor eskader.
5 maart De vleugel werd vrijgelaten tot de middag. In de late namiddag is een sweep gelegd, onverschillig, behalve de zware vlok in de buurt van Theine.
6 maart Lage wolk bleef de hele dag vliegen, behalve lucht- en kanonproeven.
7 maart Lage wolk bleef nog in de ochtend vol, maar verbeterde genoeg om de vleugel na de lunch op 2 vegen te laten vliegen. Op weg terug 15 Ze kwam op. Een algemene meloen kwam overal met vliegtuigen op, het resultaat was wanneer het omlaag was gegaan – 5 Zij voor geen verlies.
8 maart Persistente lage wolk en regen verwend alle kans op operaties vandaag.
9 maart In de namiddag rond de Rijn-Guterslow-Dobsten viel er een vlaag op. Hun meldde zich in het Wesel-gebied, maar blinde en Mustangs werden gezien. Slecht weer heeft ons gedwongen basis te zoeken zonder vreugde, behalve voor het zien van ‘Jet Job’, die slim verdwenen in de wolk.
10 maart Geen Ops werden uitgevoerd vandaag, het weer is helemaal U / S voor sweeps.
11 maart Het eskader was bijna in de ochtend in de lucht om het Amerikaanse Flying Fortress op Kiel te ondersteunen, maar de opstijging werd voor 2 uur uitgesteld. Het eskader kwam uiteindelijk in de lucht om het Rijngebied onbetrouwbaar te patrouilleren.
12 maart Geen Ops in de ochtend en de Wing werd na 24 uur vrijgelaten.
13 maart Runway gereedheid in de namiddag leverde een scramble op die ondanks vele vectoren onafwendbaar was.
14 maart 1300Hrs veegt die waarschijnlijk zo ongemakkelijk was voor de Hun als het voor ons was. Uitgevoerd in dikke haas, waarvan slechts enkele flakuitbarstingen vectored.
15 maart ’s ochtends nam het squadron vier in een Wing Sweep. een Arado 234 (Duits vliegtuig) werd gezien en werd na een lange achtervolging beschadigd door 80 squadron. Om 1700 uur wierp Alexander Alexander, terwijl hij probeerde om een ​​wiel op te landen en te vermoorden. Dit is een verdrietig verlies voor het squadron.
16 maart Het weer was U / S tot 1300 uur toen Wing werd vrijgegeven. In de middag werd Alexander Alexander begraven in Eindhoven.
Zijn ouders hadden de followig op zijn hoofdsteen ingevoerd:
Zij zullen voor altijd leven en met de heer is hun veroordeling

Bron Dorothy Ramser


Additional information?

Graves Foundation Brabant is continuously looking for possible new additional information on the grave of the person.
If you are in possession of pictures, facts or stories about this particular grave or person and you want to share this with us, do not hesitate to click on the link below.
Click to share additional information.

Aanvullende informatie?

De Gravenstichting Brabant is continue op zoek naar mogelijk nieuwe aanvullende informatie over het graf of de persoon.
Bent u in het bezit van foto's, weetjes of verhalen over dit specifieke graf of de persoon en bent u bereid om dit met ons te delen, aarzel dan niet en klik op onderstaande link.
Klik hier om aanvullende informatie te delen.
Totaal aantal graven
689
Totaal geadopteerd
24


Laatste updates
Pearl, J.A.
Moss, R.W.
Murray, D.E.
Morris, W.R.
Taylor, C.F.
Macpherson, J.B.A.
Proctor, F.
Marrows, B.
Harvey, B.M.
Thomas, B.H.

Share This