Paul Edward Snyder Paul Edward Snyder

Number / Nummer: J/3732

Date of death / Overlijdensdatum: 12/06/1941
Place of death / Overlijdensplaats: Borkel en Schaft

Zoon van Clayton H. en Marjorie B. Snyder uit Waterloo; Ontario; Canada.

Op 12 juni 1941 kwam om 03.16 in Borkel en Schaft een Britse bommenwerper van het type Armstrong Withworth Whitley Mk V neer. Het toestel van het 51 Sqdn werd gevlogen door F/Sgt H. Hannay en had juist een bombardementsmissie uitgevoerd op Duisburg.

Dankzij de inspanningen van Piet Smits uit Borkel en Schaft weten we inmiddels wie de bemanningsleden van dit onfortuinlijke toestel geweest zijn. Dat waren behalve piloot Herbert Hannay (21), 2e piloot P/O Paul Edward Snyder van de RCAF (25); waarnemer Sgt James Edward Gittins (22); radiotelegrafist Sgt Cyril Gerrard Humble (20) en boordschutter Sgt John Bradshaw (21). Ze zijn allevijf bij deze crash omgekomen.

Hun vliegtuig, vertrokken vanaf Dishforth (Engeland), werd neergeschoten door een Duitse nachtjager, gevlogen door Lt Reinhold Knacke van I./NJG1. De omgekomen bemanningsleden zijn begraven op de begraafplaats in Woensel.

Herbert Hannay - Flight Sergeant
James Edward Gittins - Sergeant