Raymond Archibald Grace Raymond Archibald Grace

Militairy Service / Krijgsdienst: Royal Air Force
Rang: Sergeant

Date of death / Overlijdensdatum: 29/06/1943

Zoon van Walter A. B. en Ada Emily Grace uit Leicester.

Op 29 juni 1943 kwam midden in de nacht, om 02.14, een Avro Lancaster III bommenwerper van het 619 Squadron van de RAF neer in Aalst. Het vliegtuig werd gevlogen door F/Sgt Terence Peter Murphy (23). Dit toestel crashte vlak nadat in de Elshouters in Waalre een Halifax neer was gestort.

Om even voor elf die avond was deze bommenwerper vertrokken vanaf de Engelse basis Woodhall Spa, als deelnemer aan een actie met 608 vliegtuigen die Keulen als doelwit hadden. Daarvan bereikten uiteindelijk 540 vliegtuigen hun doelgebied. Bij deze raid gingen 25 vliegtuigen verloren, die onder andere onder andere bij Waalre, Boekel, Netersel, Nuenen en Aarle-Rixtel neerkwamen.

De Avro Lancaster van Murphy werd geraakt door Duitse Flak (luchtafweergeschut) en uiteindelijk neergeschoten door Lt G√ľnther Radusch van Stab II./NJG 3.

De hele bemanning kwam om het leven: behalve Murphy waren dat navigator F/O Eric Harper (35); bommenrichter F/O Alexander Mackay (29); radiotelegrafist/boordschutter Sgt Norman Evans Rivers; boordwerktuigkundige Sgt. Jack Adsetts; boordschutter Sgt Raymond Archibald Grace (23) en boordschutter F/Sgt John Harvey William Walker (22) (RCAF). Als Canadees ligt hij op de Canadese erebegraafplaats in Groesbeek.

Het graf is tot ver in de jaren 90 regelmatig bezocht door een dame uit Eindhoven (zie foto) Deze dame is de moeder van een jonge Eindhovense dame die na de oorlog is getrouwd met een Britse militair. Na haar overlijden zijn de foto’s door de familie overhandigd aan de RAF Eindhoven Association. De naam van deze dame is ons niet bekend. De naam van de dochter is bij het bestuur bekend.

Terence Peter Murphy - Flight Sergeant
Eric Harper - Flying Officer