Walter Richard Tanner

Rang: Flying Officer

Date of death / Overlijdensdatum: 13/06/1944
Place of death / Overlijdensplaats: Oirschot

Zoon van Walter en Eleanor Tanner; Echtgenoot van Lillian Ruby Tanner uit Maroubra; New South Wales; Australia.

Op 12 juni 1944 vertrokken 286 vliegtuigen om een oliecentrale in Gelsenkirchen, nabij Essen, Duitsland, te bombarderen. Van deze raid zouden er 17 vliegtuigen niet terugkeren. Mildenhall’s 622 squadron leverde zeventien Lancasters op en een daarvan was LL812 ‘GI-Z’, bestuurd door P / O William Frederick Henry Rattle. De bemanning bestond uit Navigator Sgt. Richard John William Moore (RAAF 424433), F / S Richard Paul Percival Holden (RAAF 429323), Air Bomber F / O Walter Richard Tanner (RAAF 424238), mid-gunner Irishman Sgt. Martin Dea (1798041), achter-schutter Sgt. Reginald Bramley (2220988) en boordwerktuigkundige Sgt. Francis Michael Leaney (623992) die een AustraliĆ«r in de RAF was. Dit vliegtuig vertrok om 23.00 uur en werd nooit meer van hem vernomen. Het vliegtuig stortte de volgende ochtend nabij Oirschot neer nadat het werd neergeschoten door een Duits jachtvliegtuig en alle bemanningsleden kwamen hierbij om het leven.

Op de plaats van de crash in de bossen ten westen van Oirschot (vlakbij Eindhoven) heeft een plaatselijke geschiedenisclub een bord geplaatst ter herdenking van de zeven mensen die zijn omgekomen (foto). Veel dank aan Joop Hendrix voor die foto, en ook aan de linkerkant van enkele zeer verlaten overblijfselen van het vliegtuig dat hij bij de crashlocatie vond.

Dubbelgraf met Rattle WFH

Richard John William Moore - Flight Sergeant